Khamis, 26 November 2009

Belut Sebagai Sumber Tenaga, Protein dan Vitamin


Belut mempunyai nilai energi yang tinggi, yaitu 303 kkal per 100 gram daging. Nilai energi belut jauh lebih tinggi dibandingkan telur (162 kkal/ 100 g tanpa kulit) dan daging sapi (207 kkal per 100 g).

Nilai protein pada belut (18,4 g/ 100 g daging) setara dengan protein daging lembu (18,8 g/ 100g), tetapi lebih tinggi dari protein telur (12,8 g/100 g).

Protein belut juga kaya akan beberapa asid amino yang memiliki kualiti cukup baik, iaitu leusin, lisin, asam aspartat, dan asam glutamat. Leusin dan isoleusin merupakan asid amino yang sangat diperlukan untuk pertumbuhan anak-anak dan menjaga keseimbangan nitrogen pada orang dewasa.

Leusin juga berguna untuk perubahan dan pembentukan protein otot. Asid glutamat sangat diperlukan untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan asid aspartat untuk membantu kerja neurotransmitter.

Tingginya kadar asid glutamat pada belut menjadikan belut berasa enak. Dalam proses pemasakannya tidak perlu ditambah bahan penyedap misalnya ajinomoto monosodium glutamat (MSG).

Kandungan arginin pada belut dapat mempengaruhi pengeluaran hormon pertumbuhan manusia yang popular dengan sebutan human growth hormone (HGH).

HGH ini yang akan membantu meningkatkan kesehatan otot dan mengurangi penumpukan lemak di tubuh. Hasil ujian makmal juga menunjukkan bahwa arginin berfungsi menghalang pertumbuhan sel-sel kanser payudara.

Banyak lagi yang terdapat pada belut seperti garam mineral dan vitamin sebagaimana dibawah;

1. Zat besi (20 mg/100 g), jauh lebih tinggi dibandingkan zat besi pada telur dan daging (2,8 mg/ 100g).

2.
Vitamin A yang mencapai 1.600 SI per 100 g vitamin A juga sangat diperlukan tubuh untuk pertumbuhan, penglihatan, dan reproduksi.

3. Fosfor; fungsi utama fosfor adlah sebagai pemberi tenaga dan kekuatan pada metabolisme lemak dan karbohidrat

4. Vitamin B; ia sangat penting bagi otak untuk berfungsi normal, membantu membentuk protein, hormon, dan sel darah merah.

5. Vitamin D yang cukup tinggi, 10 kali ganda daging dan 50 kali gand vitamin D yang terdapat pada susu. Vitamin D sangat berguna bagi tubuh untuk membantu penyerapan kalsium

NR CafĂ© menyediakan menu special ‘SUP BELUT’ pada setiap hari. Klik pada pilihan menu kami

0 comments: